Sunday, January 30, 2011

Idiopathic thrombocytopenic purpura

apa tu? itu adalah sejenis penyakit..

Idiopathic thrombocytopenic purpura (ITP) is the condition of having a low platelet count (thrombocytopenia) of no known cause (idiopathic).[1] As most causes appear to be related to antibodies against platelets, ITP is also known as immune thrombocytopenic purpura or immune-mediated thrombocytopenic purpura. Often ITP is asymptomatic, however a very low platelet count can lead to visible symptoms, such as purpura (bruises), or more seriously, bleeding diathesis. for more info, click here..

apa yang saya tau pasal penyakit ni? saya pun tak tau exactly nye cane..yang saya tau, jumlah platlet kurang, kalau berdarah memang susah nak stop..ada bintik2 merah kat badan..and pernah doc bagi tau, kalau terhantuk, boleh mati..scary x? for me, yup..too scary!! lagi menambahkan ketakutan ku adalah..my heart menghidap penyakit ni.. before ni de cerita yang dia kena buat bone marrow kan..so, now, inilah penyakit nye..confirm!!!! macam mana boleh kenal pasti?

tanda2 ni lah yang membuat kan dia ke hospital


lepas ni, dia kena makan ubat 12 biji sehari consistent selama 4 bulan..kecian dia..but doc cakap, insyaAllah boleh sembuh kalau 4 bulan nh makan ubat betul2..

ramai orang tanya.. tak risau ke pain hasrul sakit macam tu? tak takut ke effect masa depan? nanti dah kahwin cam mana? and banyak lagi soalan yang diajukan.. and ni jawapan nye..

semestinya saya risau sebab saya sayang dia kot..hahaha...xde kot2..memang sayang pun..hee...i luv him very much and he olwez d one in my heart...teeettttt...( semestinya Allah no.1) mlas nak berdebat ngan orang yang pendek akal ni..saya dan dia dah pun in relationship for 4 years...(alhamdulillah).. about 1 and a half year ago, we got this news..saya amek sebagai ujian dari Allah..mustahil untuk saya nak berpisah dengan dia hanya sebab penyakit yang dia hidapi..dia amat perlukan saya..and saya sentiasa akan berada dengan dia untuk menyokongnya..saya dah pun consult menda ni dengan mak saya..mak saya terima and menganggap menda ni bukan lah penghalang untuk si dia memiliki anak gadis nya..mak saya sentiasa ingatkan saya soh dia jangan miss makan ubat lagi..hehe..

to my mr hasrul.. jangan la buat suggestion  pelik2 k..saya tak kan nak cari orang lain..saya nak awak sorang je.. saya x kesah pasal itp tu..sikit pun x menggugat cinta ni..saya sayang awk tau!!

f.k: ya Allah, aku memohon padamu, agar kau tabahkan hati kami, untuk dugaan mu yang mencabar ni...kau sihatkan lah hambamu hasrul azri seperti dulu.. walau apa pun, aku redha dengan semuanya.. 






2 comments: